Każdego roku miliony ludzi odpowiadają „tak” na to pytanie i co roku ta odpowiedź kosztuje wielu z nich pieniądze, czas, pewność siebie i złamane serce. Small Business Administration szacuje, że każdego roku otwieranych jest 580 900 nowych małych firm, a liczba ta nie obejmuje małych jednoosobowych przedsiębiorstw, które pojawiają się każdego dnia. Jednak nawet jeśli jesteś jedynym pracownikiem swojej firmy, nadal możesz się czegoś nauczyć z liczb SBA.
Według SBA dwie trzecie nowych firm przeżywa co najmniej dwa lata, a 44 procent przeżywa co najmniej cztery lata. Dwa kluczowe czynniki decydujące o przetrwaniu firmy i jej zdolności do prosperowania to przede wszystkim poziom wykształcenia właściciela oraz powód założenia firmy przez właściciela.
Jak możesz się upewnić, że jesteś wśród zwycięzców, a nie przegranych w tej grze na wysokie stawki? Odpowiedź jest w tobie. Musisz zadać sobie cztery kluczowe pytania, aby określić, czy Twoja mała firma przetrwa i będzie prosperować.
1. Czy jesteś gotowy
Czy przygotowałeś się mentalnie na przejście z pracownika (lub studenta lub innej etykiety, która obecnie Ci odpowiada) na szefa. Będziesz teraz podejmował decyzje dotyczące wszystkiego, od produktów biurowych po linię produktów. Ta całkowita kontrola jest jedną z sił napędowych wielu osób, które decydują się na rozpoczęcie własnego biznesu, ale jest również jednym z elementów, które doprowadzają nowych przedsiębiorców do szaleństwa. Kiedy zaczynasz, masz nieskończoną listę decyzji, które należy podjąć, a nowe pytania pojawiają się każdego dnia.
Co ważniejsze, musisz pamiętać, że w małej firmie będziesz nosić wiele czapek. Nawet jeśli uda Ci się zacząć z jednym lub kilkoma pracownikami, każdy z nich będzie pełnić więcej niż jedną rolę w swoim nowym biznesie. A jeśli prowadzisz jednoosobowy lub jednoosobowy pokaz, służysz na wszystkich stanowiskach, od urzędnika ds. akt, przez ekipę konserwacyjną, po sprzedawcę i dyrektora generalnego. Czy poradzisz sobie z przełączaniem się z zadania do zadania i roli na rolę w ten sposób? Czy chcesz dokonać tych zmian?
Podobnie, czy przygotowałeś swoją rodzinę i przyjaciół na tę zmianę nastawienia. Twoje życie ulegnie zmianie – prawdopodobnie dość drastycznie – i ta zmiana może mieć pozytywny lub negatywny wpływ na Twoje życie rodzinne i interakcje społeczne. To znacznie ułatwi sprawę, jeśli twoi przyjaciele i rodzina będą wspierać proces.
2. Gdzie jest twoja nisza?
Zidentyfikowałeś już swoją niszę? Jednym z powodów niepowodzenia wielu firm jest to, że nie koncentrują się na grupie docelowej. Tak, jeśli prowadzisz dużą sieć dyskontów, możesz sprzedawać wszystko, od orzeszków ziemnych po tapety, ale ten rodzaj działalności wymaga ogromnych zasobów, które po prostu nie są dostępne dla małych firm. Jednak małe firmy dominują na rynku (wytwarzając w zeszłym roku ponad 50 procent prywatnego produktu krajowego brutto), znajdując inne podejście – niszę.
Znajomość swojej niszy oznacza, że możesz lepiej znajdować, kierować i utrzymywać swoich klientów, a także dostarczać najlepsze możliwe towary i usługi dla tej bazy klientów. Ta koncentracja jest jedną z najlepszych szans nie tylko na przetrwanie, ale także na rozwój na bardzo konkurencyjnym rynku.
3. Jaki jest twój plan działania?
Innym kluczowym czynnikiem przetrwania i ostatecznego sukcesu Twojej firmy jest to, ile planujesz przed otwarciem swoich elektronicznych lub fizycznych drzwi. Musisz zdecydować, czy Twój biznes będzie oparty na Internecie, czy będzie zawierał bardziej tradycyjne modele. Zamierzasz pracować w pełnym lub niepełnym wymiarze godzin w swojej nowej firmie? Zatrudnisz pomoc, czy pojedziesz w pojedynkę? Czy napisałeś (lub przynajmniej nakreśliłeś) swój biznesplan? Śnienie, myślenie i planowanie mogą oszczędzić Ci wiele kłopotów i marnotrawstwa później, gdy sprawy stają się gorączkowe i pojawiają się problemy. Planowanie może również pomóc Ci się skoncentrować i zrównoważyć wydatki i czas.
4. Do kogo zadzwonisz?
W pewnym momencie, bez względu na to, jak bardzo jesteś doświadczonym biznesmenem, będziesz potrzebować pomocy. Będziesz potrzebować wsparcia, porady, narzędzi lub informacji — lub wszystkich powyższych. Jednym z najpiękniejszych i najbardziej przerażających aspektów rozwoju jest to, że może zaprowadzić cię do miejsc, których nigdy sobie nie wyobrażałeś. Bez względu na to, ile planowania i doświadczenia wniesiesz na nowe stanowisko dyrektora generalnego, pojawi się nieoczekiwane. Jak sobie z tym poradzisz? Należy pamiętać, że żadna firma nie jest wyspą. Nie jest brakiem szukania pomocy. Porażka ma miejsce, gdy Twoja firma zostaje zamknięta, ponieważ nie uzyskałeś potrzebnej pomocy.
Najlepszym sposobem, aby uzyskać pomoc na czas, jest praca nad systemem wsparcia podczas pracy nad budowaniem firmy. W ten sposób będziesz mieć już gotową listę dostępnych zasobów, z których możesz szybko skorzystać w razie wystąpienia sytuacji kryzysowych. W dzisiejszym świecie dostępnych jest wiele wspaniałych zasobów, niezależnie od modelu biznesowego. Należą do nich:
~ Publikacje (biuletyny, czasopisma, książki)
~ Ludzie (profesjonalni doradcy, mentorzy, nauczyciele, konsultanci)
~ Sieci (organizacje i fora w Twojej niszy oraz ogólnobiznesowo-marketingowe)
~ Edukacja i szkolenia (tutoriale, kursy, i seminaria)
Po udzieleniu odpowiedzi na te cztery kluczowe pytania jesteś teraz gotowy, aby ponownie zadać sobie jedno wielkie pytanie — czy jesteś gotowy, aby założyć własną firmę?